Blog Hits

July 13, 2011

:: kisah kucing ::

assalamualaikum sumer~

saya sangat sangat sangat suke kucing...boleh dikatakan kucing ni belaan dari tujuh keturunan saya yang lampau..macam saka...kehkehkeh  *overrrr!!!~ (^^)v

berbalek ke permuakaan air,...arwah opah saya suke kucing... parents saya suke kucing..bapak aku buat kucing dia mcm baby...didokong kesane kemari...adik beradik apetah lagi... famili saya setiap kali pindah rumah mesti ade je kucing baru yang datang rumah...kitorang tak penah beli kucing...NEVER EVER....

bile dah datang tu mulela beranak pinak..sebab tu rumah saye tak sah tak banyak kucing...yang datang tu pulak bukannye sihat sangat..dah tu nak buat cam ne..mama saye ni cepat kesian...oleh itu...kucing pun suke bertandang....adik bongsu lelaki saye pulak lagila cepat kesian..penah kitorang terjumpe 5 ekor anak anjing yg sehat and comel2 kene buang kat pasar tanpa ibunya...menangis adik saye tu...x sangke...MUKA LEGEND TAPI HATI CUTE~ naseb baek tak bawak balek rumah...juara kutip kucing jalanan dalam famili...kalah saye....tapi...jage x mau...kuang asam -,-'

justeru itu..., ingin saye kongsikan bersame kisah2 yang saye rasekan menarik tentang kucing....

selamat membaca~

1. MITOS PENJELMAAN DEWA
Pada tahun 1800, penemuan kubur yang mengandungi 300,000 mumia kucing. Bagi bangsa Mesir kuno, kucing adalah haiwan suci. Mereka menganggap kucing sebagai penjelmaan Dewi Bast. Apabila ada yang berani membunuh kucing, maka akan dijatuhkan hukuman mati. Pada tahun, tersebut, kucing yang mati juga akan dimumiakan seperti manusia. Pada pertengahan abad di Eropah, kucing dibenci dan sering dikaitkan dengan sihir. Mereka yakin kucinglah penyebab wabak Black Death (wabak penyakit). Kucing diburu dan dibunuh sehingga menyebabkan jumlah tikus yang menjadi punca sebenar wabak tersebut semakin bertambah. (source: indonesiaindonesia.com)



2. NABI DAN KUCING
Diceritakan dalam sebuah kisah, Nabi Muhammad saw memiliki seekor kucing yang diberi nama Mueeza. Pada suatu hari, dikala nabi hendak mengambil jubahnya, Mueez sedang nyenyak tidur di atas jubahnya. Oleh sebab tidak mahu menganggu tidur haiwan kesayangannya itu, Nabi pun memotong belahan lengan jubahnya. Ketika Nabi kembali ke rumah, Mueeza terbangun dan merunduk kepada Nabi. Sebagai balasan, Nabi menyatakan kasih sayangnya dengan mengelus lembut badan mungil kucing itu. (source: yupi19.wordpress.com)



Sebab tu la orang2 tue selalu pesan...jangan kacau kucing yang tengah tidur...BERDOSA!!

3. MITOS KUCING HITAM
Ini yang aku tak boleh nak terima...

Ramai yang takut dengan kucing hitam. Bak kata mereka kucing hitam ni bawak sial. Antara mitos yang saya penah bace:
   *ade yang percaye kucing hitamlah yang membawa jiwa manusia ke alam baka
   *masyarakat Celts percaya bahawa kucing hitam dapat meramal masa depan.
   *Druids pada zaman Inggeris kuno percaya bahawa kucing merupakan jelmaan seseorang yang berbuat jahat semasa hayatnya. Para druids lah yang telah mengaitkan kucing hitam dengan Halloween, hantu dan para penyihir.
   *ade yang percaye kucing hitam merupakan salah satu penyamaran para penyihir.
(source:queenofsheeba.wordpress.com)


tengoklah betapa cutenya kucing hitam..

haha..bagi aku..ini karut belaka...kucing hitam tetap makhluk Allah swt...aku banyak je kucing hitam kat rumah....xde bawak ape2 sial pun...kemon la..zaman dah maju derr...jangan dok percaye benda karut nih...kalo kucing hitam boleh ade benda2 cam ni...cicak tokek yang harge bejuta2 tu camne lak?? *heheh =_=' nape tetiba cicak tokek ni...

KUCING ADALAH KUCING!!

4. KENAPA KUCING TANGKAP TIKUS??
Aku pun selau terfikir kenape kucing2 aku tangkap tikus pastu tak makan pun...ape yang dyorang buat?? bawak masok rumah pastu golek2 bangkai tikus tu kat lantai bersame2 anak2nye...bermain2 seperti lantai rumah kitorg playground dyorg....puas main dibio nye cam tu je....memang kene cepuk dengan aku la tuh...rupe2nye ni kisah sebenarnye...

Kucing membawa hasil pemburuannya atas beberapa kemungkinan yang boleh diterima pakai:
*Memberi hadiah kepada tuannya...mungkin nak membalas jasa kita yang dah menjage diorang dari kecik sampai besar...dari saket dah sehat balek...sebab kucing bukannya menganggap kita tuannya tetapi salah satu ahli 'komuniti' nya
*Mengajar anak2 nye memburu...(source: kucingutara.blogspot.com)



ooo...kisah nye...lepas ni aku sayang2 kucing aku kalo dye tgkp tikus....barulah mereka terasa dihargai....

5. PEMBURU TERHEBAT DUNIA
Kucing mampu memburu dan membunuh beribu spesies hidupan mengalahkan tahap pemburuan spesies kucing besar seperti singa, harimau dan spesies kucing besar lain. Ini kerana spesies kucing besar hanya mampu memburu dan membunuh tidak kurang dari 100 spesies hidupan sahaja. Oleh kerana kucing rumah saiz bezanya kecil maka ianya tidak berbahaya kepada manusia dan merupakan sahabat manusia yang paling ideal. (source:zh-cn.facebook.com)


oh mrs norris!!

6. KUCING MAMPU MEMBALAS DENDAM
Ini mungkin pengalaman hidup aku sendiri setelah 20 tahun hidup di muka bumi bersama kucing ni....aku rasekan kucing ni pandai balas dendam tau....nak tau camne???

bila dye tau yang someone ni tak suke dia ke marah2 kat dia tanpa sebab or bersebab ke...dyorang sure akan balas dendam punyelah...aku pun penah kene tau cume tak sedar je yang dyorang ni sebenarnye membalas dendam....bayangkan...selama kita jaga dia ni pandai je berak luar rumah....aku kadang2 suke paksa diorang tido ngan aku lam bilik kan...pagi esoknya tengok2 aku dah pun bergelumang dengan tahi....*ohh seperti spa layaknye...haha...mgkn kite paksa2 dye x mau tu yang kene berak tu even selama ni pandai je tahan berak....

and 1 kesahnya lagi....kat universiti, aku memang suke bawak kucing2 kat hostel masok bilik main ngan diorang...bagi makan....diorang pun kadang2 request sendiri nak masok bilik...roomate aku pun mmg suke so xde problem la...then, ade jiran2 tetangge yang mmg x boleh nak terima kucing ni...kucing sebatu jaoh dah menjerit bagai berok....oleh itu, balasan nye...memang salu kene berak larh kat pintu depan bilik dyorg ..padahal x penah sekali pun diorang berak k kencing ke depan bilik aku...penah je kitorang bawak tido...xpenah!!....

hahaha...padanmuka!! sape suroh kutuk kucing yang tak penah kacau dyorang tuh....xsuke diam2 sudah xperlukan suarakan...kucing bukan rakyat Malaysia...tiada tindakan undang2 boleh dikenakan atas kucing...tapi tindakan undang2 boleh dikenakan ke atas orang yang jahat ngan haiwan....huih~ aku pun baru tahu.....nice!!~ (source: suarahatisyafiqahatta,2011)

oo...aku rasa tu jela yang menarik bagi aku...yang lain2 tu bese2 je la...

p/s: sayangilah haiwan...sesungguhnya kita berkongsi bumi ini dengan mereka...bukan bumi ni kita je yang punye...kalau tak suke jangan aniaya...diorang pun ade hati ade perasaan cume xde akal and kudrat je nak menyuarakan apa yang diorang tak puas hati terhadap manusia....kalau la haiwan boleh bercakap, mungkinkah ade kerajaan dan pembangkangnye?? haha...*tidak berunsur sindiran...renung2kan dan selamat beramal~

wassalam~

4 comments:

myra yusreena said...

apabila penggemar kucing bercerita tentang kucing..fuhhh! haha

syafiqahatta said...

hehe....(^^)v

Bintang Kecil said...

anjing???

syafiqahatta said...

a'a..anjing..nape?? cute tau anak2 anjing tu...naseb baek la anjing kalo kucen da lame aku picit2...

Followers