Blog Hits

July 15, 2011

:: mutiara kata hari ini ::

Assalamualaikum~


Pantun ni aku cilok dari Bicara Mahasiswa UMT...hehe *myrayusreena--> tak berniat nak tiru ok! kehkeh (tak reti nak tag =,=')


Aku ni pun dok lerr alim sangat...tak la bertudung labuh...bergaye pun tak...pakaian pun tak menepati sangat kehendak Islam dalam menutup aurat....tapi bila baca bait-bait pantun ni rase terngadah sikit...


Jadi, sile la baca...same2la kita renungkan dan selamat beramal...



Baju nipis nampak bayang
Peha gebu saja ditayang
Lebih baik tak pakai baju senang
Dah tentu boleh tunjuk terang-terang

Baju ketat seluar sendat
Pakai tudung just ikat-ikat
Dari mula memang bukan adat
Disudut agama pun gaya tak berkat

Tudung jarang baju nipis
Pakai sikit boleh nampak ‘garis’
Mata orang terbeliak, kita membengis
Bila kena kutuk, kenapa menangis

Apa rasanya, kepala bertudung, kain terbelah
Kalau takat rambut orang kurang ghairah
Lain kalau peha gebu atau ternampak lurah
Mata yang memandang boleh keluar darah

Kebaya ketat, kain terbelah
Ikat tudung macam tak sudah
Nak ikut suruhan agama memang tak mudah
Tapi Islam sebenarnya indah

Dah kalau mula minat nak bertudung
Cubalah sesuaikan apa yang disarung
Kalau masih rasa jiwa tu ‘mendung’
Maknanya nafsu tu belum dapat dibendung

Bertudung itu bukan satu paksaan
Ianya lebih kepada keinsafan
Selalunya nafsu masih dikuasai syaitan
Itu la pasal fesyen pun yang bukan-bukan

Asal menutup aurat itu tuntutan
Kalau dianggap susah, tu sebab bosan
Yang ya nya hati tak berkenan
Tu yang berjela-jela mencipta alasan

Menutup aurat satu syariat
Kepada agama kita taat
Hidup berkat pahala berlipat-lipat
Di dunia selamat, di akhirat pun selamat.

2 comments:

myra yusreena said...

yeahhh idup BMU!!! :DD

syafiqahatta said...

haha...accidently found..kehkehkeh

Followers